sobota, 23 marca 2019

Chleb żytnio-owsiany na zakwasie

Bardzo smaczny, lekko wilgotny chleb z mąki żytniej i owsianej. Kolejny ulubiony. 


Zaczyn:
ok. 2 szkl. zakwasu żytniego
2,5 szkl. mąki żytniej typ 720
300 ml letniej wody

Wieczorem składniki zaczynu wymieszać mikserem lub łyżką tyle tylko, aby wszystko się połączyło. Miskę przykryć i pozostawić w temperaturze pokojowej do rana.

4 szkl. mąki owsianej
300 ml letniej wody
12 g drożdży (1/8 kostki)
1 łyżka soli

1. Na drugi dzień rano drożdże rozpuścić w letniej wodzie.
2. Dodać je do zaczynu razem z pozostałymi składnikami.
3. Wymieszać łyżką tyle tylko, aby wszystko się połączyło.
4. Dużą keksówkę lub dwie małe posmarować smalcem i wysypać mąką.
5. Przelać do niej ciasto i posypać płatkami owsianymi lub mąką.
6. Przykryć ściereczką i pozostawić w ciepłym miejscu do podwojenia objętości (na ok. 2 godz.)
7. Piekarnik nagrzać do temperatury 210°C, wstawić chleb i piec 1 godzinę.

Ten sam chleb upieczony po raz drugi. Do ciasta dodałam po garści czarnuszki i siemienia lnianego. Tym razem spieszyłam się i nie mogłam czekać, aż ciasto podwoi swoją objętość - wyrosło w blaszce tylko trochę. Wstawiłam do zimnego pieca, ustawiłam temperaturę tak jak w przepisie i od tego momentu odliczałam czas - 1 godzinę. Chleb upiekł się doskonale.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz